Blijf de najaarsdip voor met ashtanga yoga

5 oktober 2017

Er zijn veel verschillende soorten yoga, maar ashtanga yoga is zonder twijfel een van de meest dynamische. Dit type yoga brengt maakt je fysiek sterker én is goed voor je mentale gezondheid. Ideaal om die najaarsdip voor te blijven, dus. Een woordje uitleg over deze bijzondere sport.

Acht ledematen

Ashtanga yoga werd al meer dan duizend jaar geleden beschreven in Indische manuscripten, maar werd aan het begin van de 20ste eeuw opnieuw ontdekt. Ahstanga betekent letterlijk ‘acht ledematen’, wat verwijst naar de volgende acht pijlers:

  • De morele code
  • Zuivering
  • De verschillende poses
  • Controle over de ademhaling
  • Controle over de zintuigen
  • Concentratie
  • Meditatie
  • Gedachteloos bewustzijn

Zoals je ziet, draait ashtanga yoga om meer dan het aannemen van poses. Maar wat maakt het nu net zo intensief?

yoga

Krachtig en opzwepend

Als je nog steeds denkt dat yoga alleen voor zweverige types is, dan heb je ashtanga yoga nog niet geprobeerd. Het tempo van dit type yoga ligt erg hoog, waardoor je een hele les lang hard moet werken. Je neemt zonder te stoppen in één flow tientallen lichaamshoudingen of asana’s aan. Bovendien moet je je bij ashtanga yoga continu focussen, omdat er veel verschillende technieken gecombineerd worden. Dat maakt deze sport extra uitdagend, maar wel bijzonder effectief om in topvorm te geraken.

De positieve effecten van ashtanga yoga

Ashtanga yoga is de ideale sport om je weer helemaal goed in je vel te voelen, zowel fysiek als mentaal. De verschillende asana’s creëren een intense warmte in je lichaam, wat zorgt voor een betere doorbloeding. Daardoor heb je minder last van kwaaltjes of ziektes die normaal veroorzaakt worden door emoties en spanningen. Bovendien begin je tijdens ashtanga yoga al snel te zweten, wat je lichaam ontdoet van giftige stoffen. Het resultaat: een sterk lichaam en een rustige geest