Deze spieren versterk je door te boksen

15 december 2017

Zet de doembeelden van gebroken neuzen, gesprongen lippen en pijnlijke blauwe plekken maar uit je hoofd, want boksen is ontegensprekelijk goed voor je lichaam! Dat de sport je conditie een flinke boost geeft, staat buiten kijf. Bovendien is boksen dé ultieme manier om je af te reageren. Slechte dag op het werk? Kinderen die alleen willen doen wat ze niet mogen? Een sessie in de ring is ideaal om je hoofd leeg te maken en je kwelgeesten te vloeren. Maar bovenal is boksen goed om spieren te kweken. We zetten op een rijtje welke spieren je versterkt door je eens goed uit te leven met je bokshandschoenen.

De ‘pectoralis major’ aanpakken

De spier die het meeste invloed ondervindt van je boksinspanningen is ongetwijfeld de ‘pectoralis major’ of de grote borstspier. Deze spier – die vanuit je borstkas naar je borstbeen, sleutelbeen, ribben en zelfs je armen loopt – is bepalend voor de kracht van je stoten. Je gebruikt je grote borstspier vooral bij stoten die je met opgeheven ellenboog uitdeelt (zoals de ‘hook’), maar ook met andere stoten train je je ‘pecs’.

boksen

Boksen is gelijk aan schouderspieren trainen

Als je bokst, zet je je schouderspieren volop aan het werk. In je schouder bevinden zich drie grote spiergroepen. Eentje daarvan spreek je in het bijzonder aan in de boksring, namelijk: de spier die zich vooraan je schouders bevindt en die met je grote borstspier samenspant om je stoten zo krachtig mogelijk te maken. Het zullen wellicht deze spieren zijn die je voelt zeuren na een lange sparringsessie.

Fancy footwork

Als je aan boksers denkt, denk je waarschijnlijk meteen aan hun massieve armspieren – boksen is inderdaad de perfecte training voor onder meer je triceps – maar wat je ook niet mag onderschatten, is hoeveel je van je benen vraagt. Wie bokst, is namelijk continu in beweging: je hamstrings en kuitspieren krijgen geen moment rust omdat je voetenwerk cruciaal is om de tegenstander te ontwijken én je eigen stoten zo raak mogelijk uit te delen.