Sportvoeding: alle info op een rijtje

17 november 2016

Waar is de tijd dat ‘Ijzeren’ Briek Schotte het wereldkampioenschap wielrennen won op tien sneden rozijnenbrood? Of dat sportlui hun dag standaard begonnen met een stevige portie spek met eieren? Tegenwoordig wordt er veel omzichtiger omgesprongen met sportvoeding.

Sporters volgen een uitgebalanceerd dieet in functie van hun training en staan onder permanente begeleiding van artsen en diëtisten. We geven je graag wat meer info over aangepaste sportvoeding.

Wat is sportvoeding eigenlijk?

De term sportvoeding wordt gebruikt voor elk eetpatroon dat bedoeld is om de sportieve prestaties te optimaliseren. Het gaat dus niet enkel om vitamines, eiwitrepen, preparaten en andere voedingssupplementen. In de meeste gevallen gaat het om fysieke sportvoeding, maar er bestaat ook geestelijke sportvoeding, zoals cafeïne, die de concentratie kan verbeteren tijdens sporten zoals schaken of schieten.

Het verschil met gangbare voedingsaanbevelingen

De voedingsdriehoek is nog altijd de basis voor een evenwichtig eetpatroon. Ook sporters nemen deze driehoek het best als uitgangspunt voor hun dieet. Toch zijn er een aantal verschilpunten.

Zo is het van essentieel belang dat je als sporter voldoende koolhydraten inneemt, het liefst onder de vorm van zetmeel. Je vindt dit in vele groentes en fruit, in pasta, brood, tortilla's en bonen.

Ook de timing van je maaltijd is erg belangrijk. Koolhydraten eten als ontbijt en direct na een inspanning heeft het meeste effect. Voor het samenstellen van een optimaal voedingspatroon in functie van je sport ga je het best te rade bij een (sport)arts of een diëtist.

Sportvoedingssupplementen

Sportvoedingssupplementen zijn bijzonder handig als je snel extra energie of extra hydratatie nodig hebt. ‘Gewone’ voedingsmiddelen zijn namelijk vaak niet beschikbaar of minder praktisch tijdens het sporten. Toch moet je vooraf altijd de bedenking maken of deze producten effectief een meerwaarde hebben in vergelijking met meer gangbare voeding. Let ook altijd op het vetgehalte van de supplementen.

Veel gebruikte sportvoedingssupplementen zijn:

  • dorstlessers
  • rehydratatiedranken
  • energiedranken
  • koolhydratengels
  • vloeibare maaltijden
  • energierepen

Ergogene supplementen

Daarnaast bestaan er nog supplementen zoals creatine, cafeïne en bicarbonaat waarvan bewezen is dat ze prestatiebevorderend kunnen zijn. Deze zogenaamde ergogene supplementen leveren voedingsstoffen in een concentratie die veel hoger is dan bij natuurlijke voedingsmiddelen. Let goed op met dit soort supplementen. Ze zijn niet bedoeld voor iedereen of voor alle sporttakken.