Wielrenner Richie Porte zweert bij … zwemmen

20 juli 2017

Topsporters hebben een uithoudingsvermogen om u tegen te zeggen. Ze trekken negentig minuten lang sprintjes op een voetbalveld, achternagezeten door elf andere topsporters, ze smashen tennisballen tegen 200 kilometer per uur over het net, of ze fietsen onder de brandende zon op cols met een hellingsgraad van zes procent. Die prestaties kunnen ze alleen neerzetten als hun conditie helemaal op punt staat. En daar zorgen ze voor door hun lichaam een combinatie aan sporten voor te schotelen. Neem nu profwielrenner Richie Porte. Om in vorm te blijven, trekt deze Speedo-ambassadeur regelmatig stevig wat baantjes. Een overzicht van de voordelen die Porte uit zijn zwemtrainingen haalt.

Om te fietsen heb je core-kracht nodig

Wielrennen vraagt heel wat van het lichaam. Het vergroot je uithoudingsvermogen drastisch, maar je moet wel in staat zijn om de kracht vanuit je benen te halen en via je bekken over te brengen naar je bovenlichaam. Je ‘core’ – de spieren rond je romp en bekken – krijgt het dan ook zwaar te verduren. Om die spieren te versterken, is de horizontale beweging tijdens het zwemmen een prima training. Als je zwemt, gebruik je bovendien alle grote spiergroepen.

zwemmen

Bij deze Speedo-hulpmiddelen zweert Richie Porte

De vlinderslag is voor wielrenners als Richie Porte perfect geschikt om core-kracht te ontwikkelen. ‘Training fins’ of zwemvliezen creëren nog meer weerstand en stimuleren de beenspieren extra. Porte maakt daarnaast tijdens zijn zwemtrainingen vooral gebruik van een ‘kickboard’ of zwemplank (om de focus op zijn benen te leggen) en een pullbuoy. Dat laatste Speedo-hulpmiddel klem je tussen je benen, zodat je armen al het werk moeten doen.

De voordelen van zwemmen voor wielrenners

Richie Porte begon oorspronkelijk als zwemmer, stapte daarna over op triatlon en later op wielrennen. Hij vond het dan ook geweldig om met topzwemmer Mark Foster voor Speedo speciale trainingsprogramma’s te ontwikkelen voor wielrenners. Porte: “Het grootste voordeel voor mij is de toename in longcapaciteit en uithoudingsvermogen. Sinds ik zwemmen heb toegevoegd aan mijn trainingsschema is mijn aërobische conditie verbeterd, wat mijn prestaties ten goede komt tijdens tijdritten.”