Zo vermijd je spierpijn na het skiën

1 december 2016

Ben je een fervent wintersporter? Dan weet je dat het heerlijk is om van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat van de pistes te glijden, maar ook dat je spieren zwaar belast worden. Als je vanaf dag twee al met spierpijn te maken krijgt, wordt je skiavontuur heel wat minder leuk. Spierpijn voorkomen is dus de boodschap. Wij maken je wegwijs.

Je goed voorbereiden

Het ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo uit, maar wintersport is een intensieve sport. Een degelijke fysieke conditie is een must om van je skivakantie te kunnen genieten. Je conditie opbouwen doe je het best geleidelijk met regelmatig fietsen, joggen of zwemmen. Daarnaast train je het best ook deze spiergroepen:

  • Kuiten: ga op een trede staan, zet druk op je tenen en strek je volledig uit. Keer daarna terug naar de beginpositie en herhaal de oefening.  
  • Dijspieren: squatoefeningen zijn hiervoor ideaal.
  • Onderste en rechte buikspieren.

kuitspieren trainen

Een dagelijkse opwarming

Zodra je op je bestemming bent aangekomen, is het niet raadzaam om er meteen in te vliegen. Gun je lichaam de nodige tijd om aan de omstandigheden te wennen. Zo vermijd je spierpijn en blessures. Zeker in het begin van de vakantie doe je er goed aan om elke dag goed op te warmen. Zo zijn je spieren warm vooraleer je je ski’s of snowboard aanbindt. Lenigheids- en stretchoefeningen zijn hiervoor ideaal.

Tip: drink overdag zeker ook voldoende water. Dat is belangrijk voor je spieren en je recuperatie. Vermijd alcoholverbruik op de piste. Ook ’s avonds hou je dat het best onder controle.

Spierpijn na het skiën voorkomen? Nazorg!

Net zoals de opwarming is de cooling-down van belang tijdens het skiën. Je spieren houden ervan om in de watten gelegd te worden na een intensieve dag skiën. Vooraleer je je te goed doet aan de après-ski zijn stretchoefeningen, een massage of een heerlijk warm bad ideaal!